Звичай молитися на шнурочках із вузлами чи нанизаними намистинами
своїми витоками сягає ранніх віків християнства.Такий спосіб виник у середовищі перших монахів – пустельників,
які вживали для
певної короткої молитви кусок
міцної мотузки з вузлами, намистинами чи просто кісточками плодів, відділених одна від
одної певним інтервалом. У Сірії християни заклали
свої перші монастирі і там почали молитися, нанизуючи сушені зернята ягід на
шнурочки. Саме від слова "верв", тобто мотузка, пішла назва вервиці. Традиція
переповідає про єгипетського пустельника авву Павла Тевського (+347), який
щоденно відмовляв 300 молитов, підтримуючи рахунок за допомогою камінців,
зібраних на плащі, відкидаючи їх по одному в кінці кожної молитви.
Розвиток вервиці на Сході – у відомому
вигляді кільця –
вовняного шнурка з намистинками-кісточками
– приписується традицією
св. Антонію Великому (251-356),
учневі Павла з Теви, засновникові організованого монашества. Вервиця є досі невід’ємною
частиною життя монаха
як на Сході, так і на Заході. Вона дається разом з усім повним монашим одягом в часі складання
обіту, як частина
«духовного спорядження» і називається «мечем духовним». Така східна форма вервиці у грецькому
світі називається
«комболохіон», а в Церквах київської традиції – «вервиця», «чотки», «ліствиця».
Інтенсивне
поширення означеного способу
молитви в західному християнському світі, на думку деяких дослідників,
відбулося після хрестоносних походів. Тоді й перенеслася відповідна практика з Візантії до
європейського Заходу.
Хоча вид молитви на вервиці існував у деяких монаших спільнотах Заходу і до того. Про це
свідчать звичай VIII
– IХ ст. молитися 50 «Отче наш» та «Богородице Діво» за хворих. Звідси й тамтешня назва вервиці.
Вживання
вервиць на Сході походить від монашого обов’язку безустанної молитви (1Сол.5,17, Лк.1).
Оскільки молитва на
вервиці не вимагала богослужбових книг і знання грамоти, навіть більше того – за своєю
природою дозволяла глибоко медитативно зосереджуватися на словах короткої молитви – стишка з псалма чи Євангелія,
то дуже швидко поширилася і стала чи не основним атрибутом благочестя східного монаха. На
початку і в кінці
кожної молитви монах на кожному
вузлику робив «велику метанію», тобто глибокий поклін. Таким чином моління на вервиці було
відоме, як метанія, що
і досі збереглося в Румунській
Церкві, котра називає вервицю «метанією».
Традиція молитви на вервиці на Заході
Вже 400
років у Католицькій Церкві існує традиція вервиці, поширення якої пов’язане з особою св. Домініка.
Він у видінні
отримав її з рук Пресвятої Богородиці як засіб боротьби із єрессю. Ця традиція
підтверджується Римським Часословом та папськими енцикліками. Пресвята
Богородиця з’явилася Домінікові після трьох днів посту і молитви та сказала, що
не інтелектуальними грома ми, а найперше лагідністю слід боротися з хворобою
єресі. У цьому виді боротьби лише за допомогою
Ангельського Псалтиря ( «Богородице Діво»), який є наріжним каменем Нового
Завіту, можна торкнути зачерствілих нерозкаяних душ. Скріплений цією зявою св. Домінік з вервицею в
руках скоро навернув
єретиків-альбігойців до Католицької Церкви.
Наступником
св. Домініка у справі поширення
Богородичної вервиці став домініканський монах Алан де Ля Рош (1428-1475), який після з’яви йому Пресвятої Богородиці, засновує
«Братство Псалтиря Преславної Діви Марії». Він уперше поділив 150 молитов «Богородице Діво» на 3 частини,
відповідно до пір дня (ранку, полудня, вечора) та періодів життя Ісуса Христа (дитинства, біблійних пророцтв і страстей). Перше офіційне
визнання вервиця
отримала від Папи Лева Х у 1520 році, а найбільшого поширення серед католиків отримала в ХІІ
ст. і стала чи не
найпоширенішою приватною молитвою вірних у всьому католицькому світі.
Розвиток молитви на Сході
У кінці ХV
ст. у Росії авторитетний, досвідчений монах преподобний Серафим Саровський, поширював практику Богородичного правила.
Це практика
моління 150 разів Богородице Діво з «Отче наш» після кожного десятка і молитовним роздумом над певним епізодом із життя Пречистої Діви
Марії. Таке
правило майже нічим не відрізняється від відомої вервиці, знаної в латинському
світі як розарій. Преподобний Серафим Саровський, святість якого визнана у
Вселенській Церкві, наказував своїм духовним дітям молитися цю вервицю,
підкреслюючи її чудодійну силу. Учень преподобного Серафима – старець Зосима-Захарій казав: «Молися Богородице Діво
150 разів, і вона
запровадить тебе до спасіння». Також щоденно молився це правило владика Серафим Зведінський,
розстріляний комуністами в 30–х роках ХХ ст. Владика писав із заслання:
«Звершую далеку і довгу
дорогу з пересадками, зі стомливими стоянками. Але весь той шлях… є шляхом чудес від читання
150 «Богородице Діво»! Думаю, що власне задля того Христос і послав мене цим шляхом,
щоб наочно
показати, наскільки сильною перед Ним є молитва Матері і настільки дієвою є сила з
вірою принесеною Їй архангельського привітання». Крім того, владика Серафим уклав схему 15-ти молитовних роздумів під час
читання кожного десятка Богородичного
Правила. Порядок відповідає літургійній послідовності візантійського обряду.
Папи Римські про св. Вервицю
Важливим
чинником Марійської духовності є молитва на Вервиці. Деякі люди вважають
молитву на Вервиці монотонною та застарілою, але віруючі сприймають її як одну
з найбільш суттєвих та благодатних практик християнської набожності. Мати Божа
обіцяє особливі ласки тим, хто молиться на Вервиці.
Папи
вшановували молитву на Вервиці. Пій IX так висловлювався про св. Вервицю:
"Моїм найбільшим скарбом у Ватикані є Вервиця. Вона – моє Євангеліє."
Папа Лев XIII говорив: "Католицький люде, люби Вервицю, католицький люде,
молися часто і охоче на Вервиці." Пій X у своєму тестаменті писав:
"Поміж усіма молитвами Вервиця є найкращою, вона приносить нам найбільше
ласк. Вона є молитвою, яка найбільше зворушує Серце Божої Матері. Хочете миру
вдома, моліться на Вервиці у сім'ї... З Вервицею - в Серце Матері! Через Серце
Матері - до Серця Спасителя! З Вервицею - до неба!" Папа Пій XI так
висловлювався про Вервицю: "Поміж молитвами, якими ми звертаємося до Божої
Матері, Вервиця займає особливе місце. Вона є чудесним вінцем, прекрасною
молитвою. При тому, Вервиця є дуже простою молитвою."
Пій XII
вітає Матір Божу титулом "Цариця Вервиці".
Папа
Павло VI в апостольському посланні "Культ Марії" висловлює таку думку
про Вервицю: "Вервиця здатна поглиблювати християнське життя та
помножувати апостольську ревність."
Заклик Івана Павла ІІ до нового відкриття вервиці
Святіший
Отець Іван Павло ІІ 2002 року з нагоди 25-літнього ювілею свого понтифікату написав апостольський лист
«Розаріум Діви Марії»,
який має за ціль по-новому
відкрити вервицю для Церкви.
Папа, ніби заповнюючи порожнину в порядку таїнств для розважання між дитинством і страстями Христа,
рекомендує нові
«Світлі Таїнства», які представляють життя Ісуса Христа впродовж виконання Його місії спасіння на землі. Вервиця в баченні
святішого Отця постає «спогляданням разом з Марією лиця Христового», «молитвою
сім’ї, дорогою зростання у святості, молитвою за мир у світі, яка служить
чудовим вступом до Літургії і є правдивим її відгуком». Такий досвід чудової
Богородичної моливи як на християнському Заході, так і на Сході, дозволяє
побачити у вервиці універсальну молитву для Вселенської Церкви, в ній підсумовується
віра і свідомість християн усіх віків. Кожне «Богородице Діво» – це крок, який уводить нас до незглибимого
таїнства Воплочення
Слова Божого, а через нього – до нового життя. Через Ту, яка стала дверима для входження
Бога, ми тепер входимо
до світу божественного життя, світу глибочезного миру, любові, радості.
Звіряючись Божій Матері у своїх журбах, клопотах і тривогах, вдивляючись своїми
духовними очима у Її життя,
наслідуючи Її чеснотами, стаємо здатними побачити всю велич свого покликання і
віднайти сенс кожного, навіть найсірішого дня нашого життя.